Klik je...!!!

Selasa, 5 Januari 2010

Pokok Air...



Sebahagian besar koleksi pokok-pokok hiasan di taman kami ialah pokok-pokok air. Pokok jenis ini biasanya tertumpu pada daun serta bunganya yang unik & berbeza dengan pokok tanah. Antara kelebihannya, pokok-pokok ini tidak merisaukan kita sekiranya terpaksa ditinggalkan untuk jangka masa yang lama berbanding pokok bunga yang ditanam di pasu yang perlu disiram setiap hari. Walaupun bekalan air mencukupi untuk jangkamasa yang lama, pokok jenis ini masih memerlukan sedikit tanah & baja jika perlu bagi menggalakkan tumbesaran pokok yang lebih gemuk & subur serta rajin berbunga.
-

ini antara koleksi pokok air yang aku jadikan hiasan landskap taman. Sebahagian aku dapatkan di sungai Buloh, sebahagian lagi dari sepang. Ada juga yang aku bawa khas dari Johor.


Harus diingat, walaupun ianya cantik dipandang mata & menimbulkan susasana hijau & segar, pokok-pokok ini juga mampu menghadirkan tetamu yang tidak diundang iaitu nyamuk & jentik-jentik. Justeru pastikan setiap pasu yang berisi air disertakan dengan pembunuh jentik-jentik sebelum kita sendiri menjadi mangsa.


2 ulasan:

  1. salam ziarah dr ptg pauh....nak minta izin ambik satu gambar taman dr blog ini......saya dah follow dan linkkan...tq...

    BalasPadam

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...