Klik je...!!!

Isnin, 29 Mac 2010

Wakaf Istirehat... siri 2


Hujung mingggu lepas, segala operasi potong-memotong kayu telah aku laksanakan dengan jayanya. maknanya yang masih belum aku sediakan ialah bahagian atap. Lebih kurang seminggu aku cuba search dalam internet untuk dapatkan material yang paling sesuai untuk bahagian atap ni. Akhirnya aku jumpa jugak jenis material yang aku cari, iaitu atap jenis Onduline.

Apa yang special sangat dengan atap jenis onduline ni ialah materialnya dihasilkan dari bahan bukan asbestos, ringan, tahan cuaca, tidak reput, penebat bunyi, tiada toksid, tahan lasak, muda lentur & mudah dipasang serta pilihan warna yang pelbagai. Tapi aku tak pasti harganya sebab material ni adalah teknologi Perancis. Namun masalahnya, kat Malaysia ni tak banyak pengedar atap jenis ni. Payah pulak aku nak mencari. Ada satu tempat yang aku jumpa, tutup pulak hari tu. So, untuk tidak membuang masa dengan mencari atap onduline ni, aku kena fikirkan sesuatu yang lain yang boleh mencantikkan penampilan wakaf aku ni. akhirnya aku buat keputusan untuk menggunakan atap genting je. Walaupun material ni bukanlah sesuatu yang termasuk dalam senarai bahan-bahan mentah asal yang aku senaraikan, sekurang-kurangnya atap genting yang aku pilih ni menyamai atap genting rumah aku dan dapat mewujudkan keseragaman secara tak langsung. Cuma aku kurang gemar dengan keberatannya.

Petang Sabtu tu, bermulalah acara menaikkan tiang, alang & kuda-kuda. Payah jugak masa nak mulakan operasi ni, nasib baiklah ada isteri aku yang sememangnya siap sedia menjadi buruh kasar untuk membuat kerja-kerja yang aku rasa berat juga ni. terima kasih juga atas sokongan anak-anak yang sentiasa memberi sokongan padu... :) Bila dah berdiri sebahagian rangka ni barulah nampak sikit sebahagian rupa wakaf yang sedang kami bina ni.

Alhamdulillah, cuti hujung minggu 2 hari ni sempat juga aku menyiapkan hampir 25% lagi. Maknanya setakat ni aku rasa wakaf kami ni dah hampir 60% siap. InsyaAllah, kalau semua berjalan lancar, bolehlah siap mengikut masa yang aku peruntukkan iaitu 3 minggu, atau mungkin awal lagi.

1 ulasan:

  1. salam bro,

    Saya ada plan jugak nak buat wakaf ni kat blakang rumah, bagi bdk2 main. Cuma skarang takdan nak buat research lagi nak DIY projek ni.Anyway, nicely done!

    BalasPadam

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...