Klik je...!!!

Isnin, 29 November 2010

Ada Apa Dengan MAHA 2010...


Jumaat lepas, dalam perjalanan balik kerja tu aku drive sambil dengar berita kat radio... katanya, jumlah pengunjung MAHA(yang baru bermula pagi tu) hingga petang tu dah mencecah 50,000 orang... hati aku tertanya-tanya, boleh caya ke...? Jadi, hujung minggunya aku ambil kesempatan untuk menjengok sekejap, nak tau juga ada apa dengan MAHA sampai boleh menarik 50,000 pengunjung dalam beberapa jam... MasyaAllah, hampir 2km sebelum sampai ke tapak MAHA tu kereta dah bersusun kat sepanjang jalan... Nasib baiklah aku pergi sorang je... kalau tidak memang kena patah baliklah gamaknya sebab sebelum tu memang cadang nak bawak famili, maklumlah dah terbiasa kalau jalan-jalan tu mesti sekeluarga, tapi memandangkan kudrat isteri yang dah tak mengizinkan (sarat dah), terpaksa bergerak solo je..


Ini spesis yang paling menarik perhatian aku, tapi bajet berhemah yang aku peruntukan untuk MAHA 2010 berjaya mengawal perasaan & keinginan aku dari berangan untuk memilikinya...

Berbalik pada cerita MAHA tadi, Kalaulah berita malam tu kata 300,000 hingga 500,000 ribu pengunjung yang datang untuk hari itu sahaja pun aku percaya... Memang ramai sangat... Alhamdulillah, dapat jugak parking 'halal' walaupun ambil masa setengah jam dari jalan masuk Pintu 2 ke tempat parking tu (dlm 1km)...-RM3 sekali masuk...

Cantik kan...?
-
Hujan yang turun tak menghalang pengunjung untuk ke sini... -ada juga beberapa gerai yang menjual anak-anak pokok selain orkid di kawasan ni...

Memang aku ke sana untuk menjengok je, bayangkanlah 3 jam aku habiskan masa kat sana tapi cuma sempat meronda kawasan kedai-kedai orkid je... -3 jam!!! Mana taknya, 2 round untuk cuci mata, dua round untuk pilih orkid sambil survey harga... & seround untuk membelek, memilih & berfikir panjang... Dan pada pusingan keenam barulah aku berjaya digoda untuk membeli dua spesis orkid... Tak ingat pulak nama spesis-spesis ni... Tak sangka, ramai jugak peminat orkid yang datang & memborong kat sini walaupun hujan turun sekejap-sekejap... Kepada para peminat orkid tu, bolehlah datang ke MAHA 2010 ni. Memang banyak spesis orkid yang dipamer & dijual... Harga sapokok yang dah berbunga dijual dari serendah RM5 hingga setinggi RMXXX.00... Nak murah, bolehlah beli anak-anak pokok.... ok jugak tu...

2 spesis yang berjaya menambat hati...

InsyaAllah, ada masa terluang lagi nanti bolehlah aku ke sana lagi untuk fasa & misi seterusnya walaupun hakikatnya populasi pokok hiasan kat laman rumah aku dah kira ditahap tepu... Takpe, dapat cuci-cuci mata je pun jadilah... Bolehlah belajar teknik-teknik atau teknologi pertanian terkini... ilmu baru tu...

Kesimpulannya, kalau ditanya ada apa dengan MAHA 2010? jawapannya macam-macam ada...selagi ianya berkaitan dengan pertanian, penternakan & industri berkaitannya... orkid tu hanya sebahagian kecil je...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...