Klik je...!!!

Rabu, 12 Mei 2010

Balik Kampung...

Pokok orkid yang sedang kemaruk berbunga. Tengok tu, dah lebih tinggi dari rumah orkid...

Minggu lepas kami sekeluarga bercuti, balik kampung di Johor Bahru & Kota Tinggi. Maklumlah, lama jugak dah tak melawat orangtua di kampung sejak aku menyiapkan rumah orkid pertengahan Februari, dekat 3 bulan lepas... Ada buat sikit kenduri tahlil... & kebetulan pulak terkena Hari Ibu, jadi sempat jugak kami buat majlis kecil-kecilan bersama ibu-ibu yang ada di sana termasuklah ibuku, ibu mertuaku, ibu kepada ibu mertuaku, ibu kepada anak-anak sedaraku & yang istimewa ibu kepada anak-anakku... SELAMAT HARI IBU buat semua...

Sebahagian pokok-pokok bunga di laman rumah. kebanyakan pokok bunga kertas semuanya sedang berbunga...

Beberapa hari di sana, sempat jugak aku meninjau sekeliling kawasan rumah. Bahagian depan macam biasa, cuma pokok-pokok di laman nampak makin subur menghijau dan kebanyakannya tengah mabuk bunga, eloklah tu... ada jugak pokok hiasan yang aku tak pernah nampak bunganya & aku tak pernah tahu pun pokok ni berbunga... bawah ni...
-
Aku tak pasti apa nama pokok ni. Tak pernah tahu pun pokok berbunga...

Cantik juga bokok berbunga pink ni. Mak kata ini pokok bunga Kerak Nasi... Aku pun tak pasti, yang aku pasti Kerak Nasi adalah nama lain bagi pokok kesidang...
-
Suka betul enterframe kalau aku tengah nak snap gambar koleksi pokok Ong ni....

Pokok Ong pun semakin bertambah. Sekarang ni ada dekat 10 pasu. Tak silap aku, ada jugak yang sudah 'ditempah'... ramai jugak peminat pokok ni rupanya...

Buah rambai. Sedap kalau buat jeruk...

Bahagian belakang rumah ala-ala macam dusun. Ade lah beberapa jenis pokok buah-buahan, antaranya durian, rambutan, pulasan, manggis, rambai, cempedak dsb. Sempat jugak aku snap beberapa gambar yang boleh dicapai dengan kamera handphone. Insyaallah, biasanya bulan Ogos memang musim buah, & sudah pasti kami akan balik kampung untuk menikmati kesemuanya...

Putik-putik buah manggis yang semakin membesar...

Sempat jugak aku mengorek seguni tanah kuning di belakang rumah. Biasalah, tanah jenis ni susah nak dapat kat nursery, kalau ada pun mungkin mahal. Bolehlah aku buat simpanan untuk berkebun nanti... Balik kampung kali ni kami tak banyak 'merewang' ke mana-mana. Tapi sempatlah 'berkunjung' ke JUSCO Tebrau & Pekan Kota Tinggi... Itu pun untuk menemani isteri aku yang tak berapa sihat tu bershopping... Sebenarnya berjalan-jalan mencuci mata & bershopping ni adalah terapi yang paling berkesan buat isteri aku ni... hilang segala sakit-sakit & lemah badan... emm, pelik jugak... tapi benar...

Sempat berposing masa berkunjung ke KIP Mart di Kota Tinggi...

2 ulasan:

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...