Klik je...!!!

Isnin, 21 November 2011

Nak Tolong Jugak...


Rutin aku setiap petang, macam biasalah.... membelek, membelai & memandikan semua buah hati kat laman... Takde pilih kasih, semua aku layan sama rata... Tak kiralah Mawar ke, Melati, Kemboja, Kockiana, Jeliti, Loropetalum, Bourgenvilla, Yucca malah jungle bush sekalipun..... Selain menyiram, biasanya aku bersihkan & buang mana-mana daun-daun tua atau yang dah kering... Untuk sebahagian pokok, selain dari disiram & dibersihkan, ada jugak yang perlu ditrim supaya bentuknya kekal menarik & kemas....


Trim atau memangkas/mencantas pucuk-pucuk pokok ni, tujuannya adalah untuk mengekal atau mencantikkan lagi bentuk bonsai atau bebola yang cuba kita hasilkan pada rupa sesuatu pokok tu... -kira macam gunting rambut jugaklah tu... Pokok yang biasa jadi mangsa kat sini termasuklah Jeliti & Loropetalum Chinense.... biasanya dua atau tiga minggu sekali aku akan buat aktiviti ni... habis malas pun, mungkin sebulan sekali, kira ok lah tu... Kalau dah start buat, biasanya aku peruntukan lebih sejam sebab nak pastikan semua pucuk dicantas, daun-daun rosak dibuang, buang jugak segala jenis serangan atau apa juga tanda-tanda yang boleh merosakkan daun & pokok termasuklah belalang atau ulat...



Yang seronok masa buat aktiviti ni, anak-anak pun nak join sekali... mula-mula dulu takdelah aku bagi diorang buat, takut salah trim... gondol pulak pokok aku nanti... Tapi bila diorang dah besar sikit & suka pulak bermain dengan gunting sekarang ni, aku pun tak kisah dah.... Yang penting diorang happy & secara tak langsung dapat menanam minat atau mengasah bakat berkebun... hehehe.... Disebabkan Jihan lebih faham apa yang perlu dibuat & apa tujuannya, so aku bagi Jihan pokok yang besar, & Hafiy pulak aku bagi pokok yang kecik sikit sebab dia tolong trim dengan gunting kertas dia tu je... kira tolong main-main je tu.....



-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...