Klik je...!!!

Jumaat, 23 Oktober 2009

Transformasi Pintu Pagar...


Pintu pagar merupakan elemen utama yang mendominasi sesuatu kawasan atau ruang. Persepsi tetamu biasanya bermula di pintu pagar. Sebabnya, melalui pintu ini kita boleh memahami tentang konsep dan citarasa yang digarap oleh penghuninya.
Untuk pintu pagar rumah kali ini, sebenarnya beberapa tranformasi telah aku lakukan. Namun apa yang penting aku masih menggunakan struktur asal untuk mengelak pembaziran...
-
Ini rupa asal pintu pagar dari pihak pemaju. Maklumlah, hampir setahun setelah siap, rumah ni tak berpenghuni, jadi warna maroon asal yang dicat mulai tertanggal dah sedikit berkarat. Aku pun cat dengan warna kelabu cerah supaya sama dengan grill rumah.
-
Setahun kemudian, untuk dipadankan dengan warna-warna kayu pergola dan pokok-pokok yag mulai menghijau, aku cuba buatkan effect sikit pada warnanya ala-ala macam wrought iron. Saje biar nampak macam eksklusif sikit. Leceh juga sebab banyak kerja-kerja tambahan kena buat. Cat asal yang memang dah berlapis kena dikikis, lepas tu cat hitam. Lepas kering cat hitam tu kena pulak buatkan effect tu. akhir sekali mesti disapu dengan clear. Tiga sapuan ni semuanya dijual dalam satu set & mahal sikit berbanding cat biasa... Ini semua aku lakukan sebagai persediaan untuk aku ubah pintu pagar ni kepada kayu. tunggu cukup modal.
-
Beberapa bulan selepas tu, bila modal dah ada, aku sediakan beberapa batang kayu jenis resak berukuran 4" X 1" untuk 'dilekatkan' pada pintu agar asal. memang leceh sikit sebab kena turunkan keseluruhan pintu untuk proses mengukur dan memotong kayu supaya ukuran dan potongannya seimbang.
Selepas diukur, dipotong dan dicat, akhirnya beberapa lubang skru perlu ditebuk pada besi untuk dilekatkan kayu-kayu tu.
-
Untuk kemasan akhir, aku beli dua keping batu berukiran ala Bali di Sungai Buloh. Proses melekatkan batu ni pun makan masa jugak sebab perlu disiapkan framenya terlebih dahulu. Bila dah siap semuanya bolehlah di touch up sikit mana-mana cat yang tertanggal. Akhirnya, begini pintu pagar yang berjaya dihasilkan dengan kerja tangan sendiri.
-
Ini rupa akhir pintu pagar kami... pintu ni mungkin nampak simple je. Apa yang penting, idea ni tak habis macam tu je sebab buat masa sekarang ada dua tiga rumah di sekitar rumah aku ni yang mengikut jejak langkah aku buat pintu pagar kayu dan pintu kecil taman yang rupa dan bentuk 97.35% macam pintu pagar rumah aku... -ilmu dikongsi bersama ;)

9 ulasan:

  1. salam...minta izin copy idea dari tuan..actually dah di siapkan pada pagar rumah saya..just nice..cuma terlampau pjg pagarnya..6m++

    BalasPadam
  2. ops silap..16 kaki..dan sy gunakan kayu resak n manggeris..2.7'x0.7'..gunakn stok kayu yg sedia ada

    BalasPadam
  3. Salam... tiada masalah untk di'copy'... memang tujuan ingin berkongsi...

    -Terima kasih kerana mengunjungi blog inspirasi alam...

    BalasPadam
  4. tahniah tuan, menarik. minta izin nak cedok idea. dimana agak2 saya boleh dapatkan kayu2 begini ya.

    BalasPadam
  5. tuan tanah harga kayu resak 1 x 4 berapa sekaki agaknya. tq

    BalasPadam
  6. Gaban- Tq... Di izinkan untuk cedok idea pintu pagar ni... kayu resak macam ni ada dijual disetengah2 kedai hardware... selalunya kedai yang besar & terbuka, bukan hardware kecik2 mcm kat rumah2 kedai tu....

    BalasPadam
  7. G'Homestay- Tak berapa nak ingat dah harga kayu saiz tu... Kalau tak silap dalam RM2.90.... Pahang kaya dengan hasil hutan, mungkin lebih murah kot...

    BalasPadam
  8. assalam saya terjumpa yang menarik dlm blog en, mohon konsi boleh ye.

    BalasPadam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...