Klik je...!!!

Rabu, 21 Oktober 2009

Ruang Lama Nafas Baru...



Tiga minggu lepas, aku & isteri cuba buat proses pemutihan pada taman mini kami. Maklumlah kalau dah setiap hari duduk & pandang perkara yang sama, walaupun terlalu sayang, sedikit sebanyak timbul jugak perasaan jemu di mata kita. Justeru, kami bercadang untuk merombak sebahagian layout taman dengan sedikit sentuhan baru. Penghujungnya, beberapa koleksi pokok terpaksa diketepikan. Aku memang sayang dengan semua pokok2 yg telah diketepikan ni, tapi macam rombakan kebinet, sebahagiannya terpaksa juga dikeluarkan. walaupun banyak berjasa sbg penyeri taman. Bagi mengelakkan perkara tak diingini berlaku, aku dengan rela hati menyerahkan sebahagian dari koleksi kehijauan taman kami kepada sahabat yang kini sudah mulai berjinak-jinak dengan keseronokan alam berkebun dan seni hias taman... (Mcm nak serah anak untuk dibela oleh org lain)... tapi lega, sekurang-kurangnya ada orang lain yang boleh menjaganya dengan baik, atau mungkin lebih baik...
-
Inilah koleksi penyeri taman yang aku sedekahkan. Koleksi yang menarik, tapi mungkin disebabkan proses pembiakan yang terlalu pantas ditambah pula ruang & saiz taman yang terhad, terpaksalah dipindahkan ke taman lain... sedih jugak..

bila dah dirombak, kami dapati beberapa pasu perlu ditukar kerana sebahagian pokok yang semakin membesar. begitu juga ruang yang sedikit lapang perlu diisi kembali dengan koleksi2 baru. So, Hujung minggu lepas kami mencuci mata ke Sungai Buloh. Pantang untuk kami ke sana kalau sekadar menghabiskan petrol je. Selain pasu, ada lah beberapa spesis pokok2 yang aku berkenan... Antaranya Bird of paradise(strelitzia reginae). koleksi yang memang dah lama aku cari. Cantik, tapi mahal. Minat punya pasal, aku beli jugak satu...
-

Isteri keasayangan aku pulak memang pantang tengok pokok Ros yang berbunga. Belilah jugak dua tiga pokok. Selain tu ada lah dua tiga pokok lain yang kami berkenan buat memenuhi ruang taman dengan koleksi-koleksi baru...

Boleh juga pokok2 ros ni menjadi penghias dek & kolam ikan kami...

Satu Permulaan...


Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan, ada usaha ada lah kejayaan. Inilah berkat usaha rakan sekerja aku yang semakin bergiat aktif menghijaukan taman mininya. Tengok gambar 1, imej ni di rakam lebih kurang 5 bulan lepas. Imej 2, dirakam 2 bulan lepas.

kat bawah ni pulak imej terbaru yang dirakam minggu lepas. Siapa tak seronok kalau dapat melihat rumah sendiri dihiasi keindahan taman mini yang menghijau. Walaupun simple & dengan ruang yg terhad, yang penting ada minat dan kreatif. dapat juga dijadikan satu hobi dan aktiviti selepas waktu pejabat...


Boleh tahan.. Boleh dijadikan ruang bersantai & beristirehat untuk keluarga...
Macam ni tak risaulah aku nak 'tumpangkan' pokok2 lain ke sini... :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...