Klik je...!!!

Isnin, 26 Oktober 2009

Mengisi Masa Terluang...


Kebanyakan aktiviti aku di hujung minggu biasanya dihabiskan bersama keluarga. Mungkin takde beza dengan orang berkeluarga yang lain. Apa yang beza sikit ialah, dalam banyak masa yang dihabiskan dengan keluarga sebahagian besar daripadanya diluangkan untuk berkebun atau aktiviti di laman, sebahagian lagi masa untuk membawa keluarga keluar bersiar-siar.... Bersiar-siar ni termasuklah ke tempat membeli belah, tak kira ke manapun, yang penting biasanya ada playground untuk anak-anak bermain sepuas hati. Tapi tempat wajib yang biasa dikunjungi adalah nursery & kedai barangan kraftangan atau landskap. Ini bermakna kebanyakan masa terluang aku didominasi dengan aktiviti melibatkan pokok, pokok dan pokok.. Apa yang penting, hampir semua aktiviti tu aku jalankan bersama keluarga. Sekurang-kurangnya ada tugas rutin menanti setiap hari seperti mencantas pokok, membuang daun mati, menyiram, membaja, menyemai anak pokok yang kian membiak, selain membelek pokok-pokok yang ada...

Beberapa minggu lepas, aku diarahkan menjalankan sedikit tugas di Banting. Ditengah-tengah perjalanan dalam kawasan Olak Lempit, aku ada terperasan satu kawasan kebun sawit yang telah diratakan untuk dijalankan projek perumahan. Apa yang menarik perhatian aku, dekat kawasan yang telah diratakan itu ada terdapat sekumpulan pokok dari spesis Heliconia (psittacorum). Koleksi spesis ni pernah aku bawa dari kampung, tapi warna lain sikit-kuning & merah. Yang ini spesis merah oren, warna memancar dari jauh...


banyak juga anak-anak pokok yang berjaya dicabut untuk aku semai ke pasu-pasu semaian. Bolehlah aku pindahkan ke pasu besar atau tepi pagar bila sampai masanya...
-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...