Klik je...!!!

Selasa, 13 April 2010

Zaman Kian Berubah...




Aku memang suka tangkap gambar. Kiranya termasuk dalam hobi jugaklah.. Awal-awal dulu kalau keluar ke mana-mana, mesti ada kenangan yang dirakam ke dalam kamera. Tapi dengan berbekalkan kamera digital aku yang biasa je, apa sangatlah hasilnya... Ada jugak aku kenal dua tiga orang member yang memang minat giler dengan seni fotografi ni. Tengok kamera pun boleh tau, harga jangan cakaplah... memang aku tak mampu...
-

Permainan budak-budak sekarang. Dulu nak dapat basikal pun susah, sekarang ni hampir setiap rumah, mesti ada basikal roda tiga di belakang. Gambar dok atas go-kart ni diambil masa cuti raya tahun lepas di Ayer Keroh Melaka... Duduk je bukan main pun..



Antara tempat makan yang pernah kami kunjungi di Putrajaya


Jadi, untuk memastikan setiap imej yang aku rakamkan dengan kamera biasa aku tu memenuhi 'piawaian', biasanya aku akan touch up dulu mana-mana imej yang kurang menarik. Yang tak berapa elok tu delete jelah.. Lepas semua dah ok, aku bukan buat apa pun, simpan je dalam CD. begitulah hampir setiap minggu... Tapi lama-kelamaan, tak sempat touch up pun, terus simpan, senang kerja... bukan aku print pun...



Sebenarnya dari situlah aku terfikir untuk wujudkan blog Inspirasi Alam ni. Selain menjadi ruang untuk aku bercerita tentang aktiviti atau sebagai 'diari online', sekurang-kurangnya dapat juga aku menatap semula sebahagian imej yang pernah aku rakamkan, sama ada imej-imej alam semulajadi, aktiviti aku ataupun kami sekeluarga... kalau dulu kita cuci gambar kat kedai & susun dalam album, bolehlah dibelek-belek bila ada masa terluang atau mungkin juga untuk tatapan tetamu yang berkunjung ke rumah, sekarang ni aku percaya, selain dari pengantin baru, tak ramai yang masih berkesempatan mencuci & menyimpan gambar dalam album... Biasanya imej terpilih akan dibiar tersimpan dalam kamera digital atau handphone je...



Tak mustahil juga dalam zaman digital ni, generasi aku akan datang perlu ada internet untuk 'membelek album' kami sekeluarga dengan melayari blog & menyusuri setiap cerita yang aku paparkan... Masalahnya, blog ini hanya memaparkan sebahagian je imej berkaitan keluarga & aktiviti kami, maknanya takdelah sumber lain untuk mereka 'mengenali' kita dengan lebih mendalam... kecuali album kahwin... Sebab itulah sebahagian perkara tertentu takkan lapuk walaupun masih berorentasikan sesuatu yang agak konvensional/klasik kerana ia mempunyai maksud & nilai sentimental tersendiri walaupun zaman kian berubah... Yang antik biasanya lebih mahal...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...