Klik je...!!!

Rabu, 2 Jun 2010

Kotobian Tadau Tagazo Do Kaamatan...


Hampir seminggu di Sabah, cuma hari terakhir aku berpeluang memahami lebih mendalam budaya & keunikan sabah yang sebenar. Itu pun sebab aku terlibat untuk menghadiri Majlis Pesta Kaamatan di Penampang... Sempatlah aku rakamkan beberapa imej yang aku rasa tinggi nilai keunikan & kreativitinya... & pada aku, kecanggihan teknologi & inovasi tradisi etnik di Sabah ini telah lama berkembang & dipraktikkan oleh masyarakat pedalamannya terutama jika diperhatikan dari sudut senibina atau seni pertukangan mereka... hanya dengan berbekalkan batang-batang buluh, kayu, kulit kayu serta bahan-bahan seumpamanya, mereka masih mampu untuk menghasilkan satu binaan tempat tinggal yang kukuh, unik & menarik dari segi rekabentuknya... memang aku respect... sedikit sebanyak memberi inspirasi & idea-idea baru...
-


kali pertama ke sabah, maknanya kali pertama jugalah aku sertai Pesta kaamatan ni... Banyak perkara baru yang aku belajar, sempatlah aku berkunjung ke hampir setiap rumah-rumah etnik yang dipamerkan & aku memang cukup kagum dengan senibinanya. Selain tu, ada juga persembahan kebudayaan & jualan barangan kraftangan seperti bubu, raga, sompoton & macam2 lagi.. sempat jugak aku beli sompoton buat kenang-kenangan dari Sabah...

-


Satu perkara yang aku puji tentang penduduk Sabah, mungkin loghat pertuturan mereka mempengaruhi tingkah laku serta budi bahasanya... sangat merendah diri serta menghormati orang lain terutama jika mereka tahu kita adalah orang semenanjung atau pelancong... Insyaallah, kalau ada rezeki mungkin suatu hari nanti bolehlah aku bawak famili untuk bercuti ke Sabah... Kami sekeluarga mungkin tak mampu untuk menawan puncak Kinabalu, so... kalau dapat tengok puncak dari kaki gunung ni dengan jelas (tanpa dilitupi awan & kabus) pun kira ok lah tu...

-



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...