Klik je...!!!

Rabu, 8 Jun 2011

Tangan Yang Menadah... siri 1

-


Pagi Jumaat lepas kami di beri tazkirah oleh Y.Bhg Dr. TKP kami, tentang Doa... Ada beberapa perkara yang disentuh dalam bab doa ni, antaranya kepentingan doa, adab-adab berdoa, Al Fatihah, doa Nabi Ibrahim di dalam Al Quran dll... Disebabkan ada beberapa pecahan dalam bab doa ni, insyaallah aku cuba buatkan entrinya secara bersiri bila ada masa terluang...


Doa ialah suatu ‘ibadah' yang dapat menghubungkan seseorang hamba itu dengan ALLAH s.w.t. . Dia bersifat Maha Mendengar rintihan dan pengaduan hamba-hamba-Nya, Maha Memakbulkan doa yang dipanjatkan dengan penuh rasa kehambaan, serta sama sekali tidak pernah bersifat kedekut dalam memberikan kurniaan kepada mereka yang tidak pernah jemu melaksanakan ‘ibadah ini. Allah ialah Tuhan Yang Maha Kaya, kekayaanNya meliputi segala yang ada di langit dan di bumi. Amat mustahil jika ALLAH tidak mahu mengurniakan sesuatu kepada makhlukNya, kerana tidak sama sekali akan terjejas kekayaanNya. Selain sebagai senjata utama bagi umat islam, doa juga adalah antara cara yang utama untuk kita sebagai hambaNya berhubung dengan Allah s.w.t... Sama-sama kita tetapkan keyakinan dalam berdoa, dan menjadi urusan ALLAH pula untuk menjawab dan membalas doa tersebut. ALLAH sama sekali tidak akan membiarkan doa hambaNya yang ikhlas tidak terjawab. Sementara orang-orang yang tidak pernah berdoa kepada Allah swt adalah orang-orang yang sombong & kelak mereka akan ke neraka jahanam.


Sebagaimana Allah berfirman dalam Al Quran didalam beberapa ayatnya...

Allah Ta'ala berfirman :

"Tuhanmu semua berfirman: Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu (berdoa) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina"... (Ghafir:60)


Allah Ta'ala berfirman pula:

"Berdoalah engkau semua kepada Tuhanmu dengan had dan rahsia (dengan permohonan yang timbul dari jiwa), sesungguhnya Allah itu tidak menyukai orang yang melanggar batasan"... (Al A'raf:55)


Allah Ta'ala juga berfirman:

"Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah bahawa sesungguhnya Aku ini dekat. Aku dapat mengabulkan permohonan orang yang berdoa padaKu jikalau ia telah memohonkan itu padaKu"......... (Al Baqarah: 186)


Allah Ta'ala berfirman lagi:

"Siapakah yang dapat mengabulkan permohonan orang yang dalam keadaan terpaksa (menderita kekurangan), jikalau ia berdoa kepadaNya, dan dapat pula menghulangkan keburukan (penderitaan) dari dirinya itu"............ (An Naml : 62)

-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...