Klik je...!!!

Selasa, 5 April 2011

Budak-Budak Sekarang...


Hairan bercampur seronok kalau tengok budak-budak zaman sekarang ni berbicara dengan kita... tak tahulah belajar kat mana... nak kata belajar kat sekolah, masa belum sekolah lagi bahasa diorang dah advance... kalah kita.. aku bercerita tentang bahasa melayu yang dipertuturkan oleh anak-anak kami... (bukan pasal bahasa sms/internet anak-anak muda yang jauh lagi advance sekarang ni,... Sampai kadang-kadang tu, aku sendiri yang dah tak berapa muda ni pun susah nak faham... :) inikan pulak kalau yang baca tu golongan yang memang dah tak muda... hehehe, pusing-pusing pulak ayat aku ni.... terpulang, ikutlah pendirian masing-masing... yang penting bahasa melayu SPM korang boleh score A atau kepujian... baru boleh layak masuk U..

Aksi-aksi pelik dari Hafiy... tak taulah mana dia ikut, kecuali yang belah kiri bawah tu macam biasa nampak...

Ok, berbalik pada cerita anak-anak kami tadi... tiba-tiba aku tergerak nak menulis pasal benda ni sebab masa on the way balik rumah tadi Hafiy & Jihan ni tak habis-habis bergaduh (gaduh mulut je)... pasal apa tau..? Hafiy mengadu, "Kakak ni buat saya sampai tulang saya patah"... Jihan pun balas "Mana ada patah, Hafiy yang mulakan dulu, Tangan dia halang pandangan kakak"... hehehe.. Aku pun balas, "Hafiy kalau Hafiy halang pandangan kakak, tentu sekali pandangan kakak tersekat... mestilah kakak marah"... :) -tangan Hafiy tak patah atau terkehel pun, saje dia nak bagi gempak..


Sebelum ni ada juga Jihan gunakan bahasa melayu yang oleh dikatakan advance jugak... Jihan ni anak yang rajin, satu hari tu dia volunteer nak lipat baju yang baru je aku angkat dari jemuran... Tengah asyik melipat tu tiba-tiba dia mengadu, abah! tengoklah Hafiy ni, kakak dah lipat semua baju tu tapi Hafiy dah main-main kat atasnya, habis semuanya dah musnah..... :)

Hafiy pulak banyak gunakan perkataan yang jarang kita guna macam -"abah! dia tersekatlah", -"Wah! boleh tahan...!", "Wow! hebatnya"... "Ya, saya suka sangat", "Alahai", "O oh, sorry! mintak maaf..." & macam-macam lagi.... itulah kecerdikan budak-budak zaman sekarang.... mungkin jugak pengaruh TV...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...