Klik je...!!!

Jumaat, 22 April 2011

Jom Deko-Deko... Ribbon Plant...






Curi masa sikit sebelum gi solat jumaat... sempat lagi ni.... Hari ni aku nak buat deko sikit untuk hias meja sisi kat ofis aku ni... Simple je.. sape-sape pun boleh buat, tapi sajelah nak tunjuk untuk bagitau kat mereka-mereka yang mengganggap kerja-kerja mendeko ni leceh & susah... taklah leceh mana pun.... makcik cleaner pun selalu buat untuk bilik-bilik air kat pejabat tu... ye tak...?



Deko hari ni, aku nak buat hiasan pokok air untuk meja sisi kat ofis... ok.... bahan-bahan yang diperlukan pun simple je... dua keratan pokok ribbon plant... oh ya, spesis ni ada banyak jenis, mana-mana jenis pun boleh... kemudian sediakan satu balang kaca -tinggi lebih kurang 6 - 8 inci... -bergantung pada ketinggian keratan pokok tu... & satu lagi, beberapa ketul batu kecil... tak kisah batu sungai atau batu hiasan taman, warna pun ikut citarasa... last sekali, mestilah ada air...


Ok, cara penyediaannya, masukkan air lebih kurang separuh dari ketinggian balang kaca tadi... -kalau dapat biar semua akar tu terendam... Kemudian masukkan keratan pokok, susun ikut selera, tak kisahlah nak bagi center atau menyendeng... lepas tu masukkan semua ketulan batu perlahan-lahan, supaya balang tak pecah air tak terpercik... hahh! siaplah...



- Pokok ribbon plant(Dracaena Sanderiana) yang aku guna ni dah tumbuh akar sebab aku dah rendam kat botol mineral lebih kurang 3 minggu... nampak unik sikit bila ada akar tu... & terjamin jugaklah yang pokok ni boleh hidup... ok, selamat mencuba...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...