Klik je...!!!

Khamis, 21 April 2011

Anthurium Raffles... Makin Hari Makin Sayang...




Untuk pengetahuan semua... ini ada pengumuman penting... Aku nyatakan sekali je, sebenarnya aku dah lama jatuh hati dengan pokok Jungle bush ni... Aku sunting dia dari penjaganya masa usianya muda remaja lagi, jumpa kat Dengkil.... kali pertama bertemu, hati terus terpaut :) Dulu aku selalu jugak cuci mata kat nursery makcik di Dengkil tu, sampai cik puan gelar makcik tu makwe no 3 aku... no 3..?? sape pulak yang no 2...? ada sorang lagi makcik nursery kat Sungai Pelek... :) hehehe, ramainya makwe... aku ni nampak macam pendiam, memang pun... tapi kalau pasal pokok, aku memang takkan malu nak bertanya.... kita ni bila dah selalu sangat datang kat mana-mana nursery, lama-lama tentulah tauke tu kenal kita ye tak...? Bukan kita je, satu famili dia boleh kenal.... :)



ok, masa beli dulu harganya RM10 je... iye lah, kecik betul masa tu... panjang daun pun tak sampai sekaki.... terfikir jugak nak beli yang besar je terus, tapi harga boleh tahan.. paling murah pun boleh dapat RM45... cuma tu lah, kalau terus beli yang besar takdelah kita rasa kepuasan membelanya ye tak..? Lepas tiga tahun dibela, alhamdulillah... nampak subur & sihat... Panjang daun pun dah mencecah 3 kaki... Memang puashati dapat tengok daunnya yang hijau besinar, panjang & sentiasa 'mengepak' je tu....


Selain dari tarikan pada daunnya yang panjang & lebar, keunikan lain pada pokok Jungle bush ni ialah pada tongkol bunga yang keluar silih berganti dari pangkal pokok... Dua koleksi Jungle bush kat laman kami ni alhamdulillah, ternyata sihat walafiat tahap kesuburannya :) Pokok jungle bush atau Anthurium Raffles ni ada beberapa spesis & jenis... & kesemua jenis pokok ni memang amat popular di Indonesia... walaupun harganya agak tinggi, permintaan tetap ada... Harga juga boleh dipengaruhi oleh saiz pokok, panjang atau lebar daun, bentuk akar serta tongkol-tongkol bunganya.... Negara kita pun apa kurangnya, ramai juga penggemar spesis ni....



6 bulan lepas, aku letakkan pokok ni ke dalam pasu besar yang dibeli kat Nilai... aku masukkan sekali pasu asalnya yang bersaiz kecil... Tapi beberapa bulan lepas dok dalam pasu tu, akarnya yang semakin memanjang tu dah 'bersarang' & melekat dalam pasu tu... Jadi minggu lepas aku keluarkan balik & biar je dalam pasu asal... Masa nak keluarkan tu memang penuh akarnya yang panjang berjurai dalam pasu tumpang tu... cecah 3 kaki jugaklah... terpaksalah aku potong sebab dah melekat & tak mahu akarnya berjurai terlalu panjang... pelik pulak nampak... Tapi kalau nak tau, keunikan lain yang dinilai pada pokok ni ialah akarnya... memang unik pun....




Sesiapa yang ada laman atau rumah yang luas & berminat dengan pokok-pokok hijau (tanpa bunga) Jungle bush ni adalah pilihan yang sesuai.. Sesuai sebagai pokok hiasan luar atau dalam rumah... masih perlu cahaya matahari cuma bukan 100%, kalau direct, daun akan kekuningan & layu... kalau letak dalam rumah pulak, pokok masih perlu di'panaskan' setiap hujung minggu....




Setelah 4 tahun bermastautin sebagai penyeri di laman kami, nampaknya hubungan kami semakin erat... :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...