Klik je...!!!

Khamis, 7 April 2011

Tapak Semaian 3... Dwarf Umbrella Tree




Macam yang aku ceritakan 10 hari lepas... Masa aku beli 2 Dwarf Umbrella Tree ni, tauke Xue Bang tu bermurah hati pulak bagi kat aku biji benih untuk disemai... Kalau dibelek & diamati biji benih tu memang ada iras-iras macam biji getah... Begitu jugak dengan pokoknya, lagi-lagi kalau yang besar dengan tinggi 4 atau 5 kaki, rupa memang macam pokok getah, tapi bukan pokok getah... Tauke tu pun ada cakap, "macam saja pokok getah, tapi bukan getah..." :) isyhh, tiba-tiba rasa macam pernah dengar ayat yang bunyi iras-iras macam tu... ok, kita lupakan...

-

Tengok rupa memang serupa dengan biji getah, tapi biji spesis Dwarf Umbrella Tree ni tidaklah sekeras biji getah... Saiz pun lebih kurang...

-

Dua hari lepas disimpan, aku pun semailah biji pokok yang rupa macam pokok getah, tapi bukan getah ini ke beberapa pasu semaian... Tak susah nak semai biji-biji ni, carilah mana-mana pasu yang menganggur tu, isikan tanah yang sesuai (tanah campur pun ok)... cucuk-cucuk sikit jari ke tanah untuk dimasukkan biji-bii benih tu, lepas tu tutuplah sikit, asal biji-biji tu tak terdedah.... letakan pasu kat tempat yang tak terlalu redup atau panas & siramkan sedikit air... (disebabkan aku takde pengalaman menyemai pokok ni, Ini mungkin bukan cara yang tepat ye, tapi sekadar pengalaman aku seminggu ni dalam proses menyemai biji-biji ni)...

Empat hari lepas tu(hujung minggu lepas), aku tengoklah hasilnya... alamak!!! Tak teringat pulak aku nak jengok pasu-pasu tu lebih awal... salah satu pasu tu aku guna yang tak berlubang, kusangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengahari, semalamnya... jadi bertakunglah air hujan ke dalam pasu tu... maka busuklah beberapa biji yang kononnya nak disemai sebab dah terendam selama dua hari... terpaksalah dibuang begitu saja... sayang betullah...


Tapi takpe, sebab beberapa pasu lagi aku guna yang berlubang, jadi air tak bertakung... & nampak macam dah mula nak bercambah... & empat hari selepasnya(petang semalam), aku jengok lagi & inilah hasilnya... tengok gaya, oklah... dalam dua tiga hari ni, insyaAllah dapatlah tengok daun sulungnya :) takpe, aku tunggu.... Kalau banyak anak-anak pokok yang menjadi, bolehlah aku pass kat kawan-kawan yang sentiasa berminat & gerenti terima dengan hati & bonet kereta yang terbuka.... hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...