Klik je...!!!

Sabtu, 9 April 2011

Tazkirah.. Hormati Mentua Bagai Ibu Bapa Sendiri...


Hari ni, ada satu artikel menarik dalam Berita Harian -Hormati Mentua Bagai Ibu Bapa Sendiri Elak Konflik Rumah Tangga(Oleh:Amran Zakaria) yang menyentuh tentang bagaimana Islam meletakkan status dan kedudukan yang tinggi terhadap kedua ibu bapa termasuk mentua. Aku rasa, artikel ni sesuai untuk dibaca oleh semua pasangan suami isteri serta mereka2 yang bakal menempuhi alam rumahtangga...



Tanggungjawab itu tidak boleh diabaikan menantu, terutamanya menantu lelaki. Mengabaikan tanggungjawab terhadap mentua bagaikan mengabaikan ibu bapa sendiri.



Ajaran Islam dengan jelas menyatakan kita tidak akan terbatal wuduk dengan mentua. Rasulullah SAW ada menyatakan kedudukan mentua melalui sabda Baginda yang bermaksud: “Ibu mentua kedudukannya adalah sebagai ibu,” (Riwayat At-Tirmidzi dan Ahmad(



Selagi ditanam perasaan asing dalam pemikiran dengan menganggap mentua ibu bapa kelas kedua, maka selagi itu ruang terbuka untuk menanam rasa curiga dan irihati sentiasa ada.



Bagi pasangan, permasalahan hubungan antara menantu dan mentua kerap menjadi punca timbulnya konflik suami dan isteri. Meskipun pada zaman ini sudah banyak pasangan tidak tinggal serumah dengan mentua, namun bukan bererti masalah menantu dan mentua sudah berakhir.



Jika seorang wanita perlu meletakkan suami sebagai individu yang perlu dihormati dan ditaati selepas Allah dan Rasul, bagi lelaki pula dalam konteks menantu dan mentua, mereka wajib menghormati ibu mentua lalu diikuti dengan bapa mentua.



Perasaan kasih sebagai anak sendiri mesti ditanam kukuh dalam jiwa dan perasaan setiap mentua terhadap menantunya. Memberi layanan kelas kedua terhadap menantu akan mengheret dilema kebencian menantu kepada mentuanya secara berterusan.



Mentua sebagai orang lama yang banyak merasai asam garam kehidupan hendaklah bertindak matang sesuai status dan kedudukannya, tanpa menggunapakai kuasa mutlak dalam apa juga tindakan.



Artikel penuh, klik di sini


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...