Klik je...!!!

Sabtu, 26 Mac 2011

Rendang Tapi Berbuah..


Aku rasa takde orang yang tanam pokok mangga akan cantas bahagian pucuknya serupa macam orang 'membonsaikan' pokok bunga, selain aku... Biasanya kalau tanam pokok mangga kat luar pagar, dah tentu kita nak tengok pokok tu membesar & berbuah... Lagi besar & subur lagi seronoklah kita, betul tak... Memang tujuan asal aku tanam pokok mangga ni dulu pun semata-mata untuk memenuhi ruang & menggantikan kekosongan yang ditinggalkan oleh pokok asal yang ditanam oleh pemaju... pokok hiasan yang ditanam pemaju kat taman perumahan ni semuanya dah ditebang sebab kebanyakan pokok diserang sejenis ulat, tak pasti pulak ulat jenis apa.... tapi dengarnya, menyebabkan kegatalan....

-

-Selalunya setiap dua atau tiga bulan aku akan cantas bahagian pucuk atau ranting yang terlalu tinggi... Tujuannya supaya pokok mangga tu akan sentiasa rendang & menghasilkan dahan kecil yang lebih banyak, daun lebih rimbun selain berbuah lebat... Kiranya Rendang Tapi berbuahlah, bukan rendang tak berbuah ye... Mungkin jiran2 tengok nampak pelik sikit, tapi itulah rutin aku setiap kali nampak pokok mangga tu macam terlalu tinggi... Kali ni aku cantas & bubuh baja, sementara bunga baru nampak macam baru nak berputik... kalau dah keluar bunga betul nanti tak boleh pulak nak dibaja, takut panas & gugur bunga-bunga tu...



Tak sangka biji mangga yang aku campak dalam pasu ni menjadi....



Cuba je tanam, mana tau boleh hidup subur... Agak2 dah besar nanti, bolehlah tukar pasu yang lebih besar...



2 bulan lepas aku ada campakkan biji mangga pokok ni dalam satu pasu bunga.. saja tumpangkan kat situ... seminggu lepas tu aku tengok biji mangga tu kering, ingatkan boleh tumbuh untuk disemai... tapi sebulan lepas tiba-tiba je aku perasan ada satu anak pokok mangga yang tingginya lebih kurang 6 inci kat pasu bunga tu... bolehlah semai benih tu kat pasu besar... selalu pergi Taman Warisan Pertanian kat Putrajaya, nampak banyak jugak pokok-pokok buah spt mangga, ciku, cermai, kedondong, elok je di tanam kat dalam pasu besar & berbuah... tu yang nak cuba tanam pokok buah dalam pasu je tu... manalah tau menjadi...



Pokok ni pun tumbuh tak sengaja... aku dah buang pokok induk yang tingginya lebih 6 kaki... Tak sangka akar2 yang tinggal kat pasu besar yang aku guna sebelum ni, menghasilkan dua anak pokok ni... Sayang nak buang, bolehlah bagi kat member2 yang berminat...

6 ulasan:

  1. Salam..boleh tau mangga tu jenis mangga apa ye? saya ingat nak cari benih di nursery.. terima kasih :)

    BalasPadam
  2. Salam... Ramai juga yang tanya jenis mangga ni tapi tak pasti mangga ni jenis apa sebenarnya... cuma kalau ikutkan masa beli anak pokok ni dulu, makcik kat nursery tu kata mangga kelapa, jiran2 pulak kata macam mangga epal... antara dua tu lah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini buah pelam Maragua (tak sure ejaannya but bunyi macamniler) ..lamaaa saya cari benih/pokok nih.

      Mana awak dapat yer? Saya asik kena tipu atau orang yang jual salah beri pokok.

      Padam
  3. rasanya mangga epal. ayah saya ada tanam kat rumah dulu ^_^

    BalasPadam
  4. Balasan
    1. Masa beli dulu, pokok mangga dah kira besar jugak.. Tinggi ke pucuk lebih kurang 3 ke 4 kaki... tak sampai setahun dah belajar berbunga dah berbuah...

      Padam

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...