Klik je...!!!

Khamis, 3 Mac 2011

Tapak Semaian...

Tiga hari lepas aku terpaksa mengerah segala keringat yang ada untuk mencabut pokok Crinum Lily dari pasunya... mana taknya, satu keluarga termasuk anak-anak, cucu & cicit semuanya ada.. Berpeluh jugaklah walaupun hari hujan.. Bukan hanya disebabkan pokok yang aku tanam 4 tahun lepas ni dah membesar, tapi pasu yang tak berapa besar ni dah dipenuhi dengan akar yang terlalu padat... Iyelah sepokok dengan empat anak masa beli dulu dah jadi lebih kurang 20 pokok... Bila dah berjaya keluarkan, aku rasa dalam 10% je tanah yang tinggal, yang lain memang akar semata-mata... Jadinya, aku pun pisah-pisahkan setiap pokok dengan anak masing-masing...
-

Inilah rupa asal pokok Crinum Lily ni sebelum dikeluarkan dari pasu asal...


Hari tu tak sempat nak tanam balik dalam pasu, so hari ni alhamdulillah berjaya aku tanam sementara sebelum diagihkan kepada penjaga-penjaga angkat yang sejak awal mengalu-alukan kedatangan tak kira pokok apa pun dari laman aku ni... eloklah tu...


Nak beli pasu lain dah tak sempat, hari-hari balik kerja dah petang, hari pun dah nak maghrib... nak tunggu hujung minggu, takut pokok jadi layu sebab terbiar lama sangat so, aku recycle je mana-mana pasu yang ada kat belakang rumah tu... Tanah pun guna mana yang ada, nasib baik cukup untuk jadikan 6 pasu... Harap-harap semua pokok-pokok ni boleh terus hidup sebab sebahagian akar ada yang terpaksa dipotong sikit masa proses pengasingan... Walaupun spesis ni boleh hidup dalam pasu, sebenarnya ia lebih sesuai ditanamkan terus ke tanah atau pasu yang besar supaya boleh hidup subur... sebabnya akar pokok ni memerlukan ruang yang lebih selesa untuk 'bernafas' & menyimpan air.... berbeza dengan spesis Yucca...
Tiba-tiba laman rumah dah jadi macam tapak semaian...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Klik je...!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...